آرش صادقی
۶ عادت نادرست برای نابود کردن اعتبار و وجه شغلی شما !!!

۶ عادت نادرست برای نابود کردن اعتبار و وجه شغلی شما !!!

هرقدر هم که از نظر تخصص و مهارت در سطح بالایی قرار داشته باشید، برخی اشتباهات رفتاری کوچک می‌تواند به قیمت نابودی اعتبار شغلی‌تان تمام شود. اشتباه گرفتن محل کار با خانه، بی توجهی به کمک‌های بقیه و قبول بیش از حد مسئولیت از آن دست کارهایی است که به اعتبارتان لطمه می‌زند.

برای پیشرفت در زمینه شغلی باید دو بال مهارت فنی و  مهارت‌های نرم را در کنار هم داشته باشید. در ادامه به ۶ اشتباهی پرداخته‌ایم که ممکن است با نابودی یکی از این بال‌ها، شما را زمین‌گیر کند.

۱- تصویری منفی از خودتان می سازید

بسیاری از ما تصوراتی منفی از خودمان در پس ذهنمان داریم اما نیاز نیست آنرا در محل کار جار بزنیم.به جای اینکه به همکارتان بگویید «می‌دانم خیلی باهوش نیستم اما….» یا «می‌دانم تازه فارغ التحصیل شده‌ام و تجربه کافی ندارم» به دیگران اجازه دهید خودشان از شما شناخت پیدا کنند. به قول ورزشی‌ها حرفتان را در زمین بزنید اما در زمان مناسب نکات مثبتی را هم با آن همراه کنید تا اثر عمیق‌تری داشته باشد.

۲- محل کار را با خانه اشتباه گرفته‌اید

۶ عادت نادرست برای نابود کردن اعتبار و وجه شغلی شما !!!

هرچند محیط‌های کاری این روزها نسبت به گذشته فضای بازتری پیدا کرده، اتاق‌های مجزا جای خود را به سالن‌هایی داده که همه کنار هم می‌نشینند و سلسله مراتب تا حدودی کمرنگ شده اما این بدان معنا نیست که محیط کار را با خانه اشتباه گرفت. شاید انجام برخی کارها در خانه مشکل نداشته باشد اما محل کار جای آنها نیست؛ برای مثال پوشیدن لباس نامناسب، خوردن غذاهای بودار، آرایش کردن، تبلیغ عقاید شخصی، جا زدن دستاوردهای دیگران به اسم خود، سرقت غذای دیگران، قلدری کردن و چو انداختن بجز لطمه به اعتبارتان سود دیگری نخواهد داشت.

۳- فقط با بالادستی‌ها رابطه دارید

همانطور که «لیندسی پولاک»،نویسنده کتاب‌های موفقیت در محیط کار می‌گوید شما نباید تنها با گروه خاصی از کارکنان رابطه داشته باشید بلکه باید همزمان با همه افراد در سطوح مختلف مدیریتی ارتباط برقرار کرده و شبکه سازی کنید. اگر به خاطر اینکه فکر می‌کنید بالاسری‌ها مهم‌تر هستند، پس فقط باید برای آنها وقت بگذارید، بدانید که در اشتباهید و با اینکار اعتبارتان را زیر سوال خواهید برد
شما به هیچکس به اندازه افرادی که با شما در یک سطح قرار دارند، طی روز سرو کار ندارید و این افراد بهتر از هر کس دیگری شرح وظایف شما را درک می‌کنند و می‌توانند در کارها به شما کمک کند. پس خود را محدود به روسا نکنید.

۴- روی کمک بقیه حساب نمی‌کنید

شما می‌توانید به تیم همکاران و افرادی که در کنار شما هستند اتکا کنید و یا برعکس آنها به شما اتکا کنند. از این فرصت استفاده کرده و از آنها سوال بپرسید و توصیه‌های آنها را در رابطه با پروژه‌ای که مشغول  آن هستید، دریافت کنید.

داشتن همکاران و دوستان، و البته ارتباطی خوب با کسانی که برای نسل‌های دیگر هستند مفید به نظر می‌رسد. اگر جوان‌تر هستید، در اختیار داشتن کسی که سنی بیشتر از شما داشته و می‌تواند روی ارزش‌های او حساب کنید ارزشمند است. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید ایمیلی نوشته و کیفیت آن را چک کنید، روی آوردن به باتجربه‌ها بهترین اتفاق خواهد بود. اگر مسن‌تر هستید، بازهم حضور جوانانی در کنار شما یک دارایی محسوب می‌شود. تصور کنید بخواهید کنفرانسی برگزار کنید، بدون شک یک نیروی جوان می‌تواند یاری‌رسان باشد.

پولاک در این رابطه توضیح می‌دهد: «شما خودتان می‌توانید فقط تمرکز یک نفر را داشته باشید. شما اولین کسی نیستید که نگران وضعیت ظاهری یا کیفیت متن ایمیل خود خواهد بود. بنابراین همه چیز را با دوستان در میان بگذارید و بازخورد آنها را دریافت کنید».

۵- به جای سوال کردن تصور می‌کنید

با شاخه‌های متنوعی که این روزها در محیط کار دیده می‌شود، اگر کسی به شما چیزی نگوید دشوار خواهد بود تا متوجه شوید چگونه باید لباس پوشید یا چه تایمی باید به محل کار برسید. اشتباه‌ترین کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد این است که خودرای باشید و تفکر کنید همه چیز را می‌دانید. به جای این کار بپرسید: «پروتکل اینجا برای پوشش چیست؟ چه پروتکلی برای زمان حضور در صبح وجود دارد؟» بسیاری از قوانین نانوشته هستند. پرسیدن چنین مسائلی بدون شک خیلی بهتر از این است که بعد از یک روز کامل کاری متوجه اشتباهاتتان شوید.

۶- بیش از حد مسئولیت به عهده می‌گیرید

در حالی که کمک رساندن به دیگران در پروژه‌های مختلف کاری شایسته تقدیر است، ریختن بار زیاد روی دوش خودتان ممکن است باعث شود هیچ کدام از امورتان به درستی انجام نشوند. در عوض سعی کنید روی آنچه از همه مهمتر است تمرکز کرده و فعالیت‌های خودتان را تمام و کمال به سرانجام برسانید. معمولا سعی کنید اولویت‌های مدیرتان را بدانید.

مدیر شما ممکن است از تمام کارهای شما آگاه نباشد. به همین ترتیب لازم است به او یادآوری کنید که مشغول چه کارهایی هستید تا اولویت‌هایتان تعیین و شناخته شوند. با تغییراتی کوچک در رفتار، فضای کاری شما به بستری مناسب‌تر از همیشه برای پیشرفت و رشد تبدیل خواهد شد.

۵ روش افزایش انگیزه کارکنان

روش های ایجاد انگیزه در کارکنان

کسب و کار های امروزی پر شده است از کارمندانی که جز دریافت حقوق انگیزه‌ای برای کار کردن ندارند. این بی‌انگیزگی دلایل مختلفی از عدم امید به پیشرفت تا نادیده گرفتن تلاش‌ها و احساس عدم حمایت و… از سوی سازمان دارد که در نهایت همه آنها به کاهش بازدهی پرسنل و کل مجموعه منجر می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای از موسسه «دیل کارنگی» کمتر از ۲۵ درصد از کارکنان شاغل در پست‌های غیر مدیریتی انگیزه کافی برای تلاش دارند. این واقعیت مخرب شرکت‌ها را از دستیابی به پتانسیل کامل باز می‌دارد .

اما در ادامه به ۵ راهکار ساده اشاره شده که انگیزه را برای کارکنان  بیدار میکند

۱. بهترین ارتباط را با کارکنان داشته باشید

اگر شما برای پرسنل تنها یک نام به عنوان مدیرعامل هستید که هر از چندگاهی به صورت اتفاقی با آنها برخورد می‌کنید، چرا باید به هدف‌های تعیین شده توسط شما متعهد باشند؟ اهمیت برقراری ارتباط سازنده با پرسنل اغلب نادیده گرفته می‌شود اما نه تنها باید با آنها ارتباط چهره به چهره داشته باشید، بلکه این اتفاق باید به صورت مکرر انجام شود. کارکنان شما باید با گوشت و پوست خود مورد احترام و ارزشمند بودن را حس کنند و اینکار راهی جز برقراری ارتباط فردی با آنها ندارد.

۲. یک الگو باشید

تا زمانی که کارکنان حس سختکوشی و تلاش برای رسیدن به اهداف را در شما نبینند، در این راه قدم نخواهند گذاشت. از طرف دیگر آنها به محض مشاهده هیجان پیشرفت در شما، خود هم برانگیخته خواهند شد. مسری بودن روحیه خوب تنها به محیط کار محدود نمی‌شود اما بهترین محیط برای استفاده از این مفهوم شرکت یا سازمان تحت نظر شما است.

۳. به آنها قدرت تصمیم گیری بدهید

برای اجرای کارها توسط پرسنل تنها به بخشنامه و دستور اکتفا نکرده و با بررسی جوانب مختلف مسئولیتشان، در کارها به آنها کمک کنید. بسیاری از کارکنان ایده‌هایی را برای انجام بهتر در سر دارند اما تا زمانی که از آنها نخواهید احتمالا آنها را برایتان مطرح نخواهند کرد. همچنین از دخالت در ریزترین جزییات کارها خودداری کرده و در برخی موارد، مثل ارائه خدمات اضافه به مشتری قدرت تصمیم گیری را به خود آنها تفویض کنید.

۴. فرصت پیشرفت را فراهم کنید

هیچ کس دوست ندارد در شغلی که بن بست رسیده کار کند اما اگر پرسنل بدانند در ازای رسیدن به نقطه‌ای خاص، فرصت پیشرفت برایشان فراهم است، از جان مایه خواهند گذاشت. با فراهم کردن امکان شرکت در دوره‌های آموزشی و فراگرفتن مهارت‌‌های جدید به کارکنان انگیزه بدهید. اینکار علاوه بر انگیزه بخشی به کارکنان و ارتقای مهارت آنها، شرکت یا سازمان شما را هم به عنوان محلی ایده‌آل برای اشتغال در اکوسیستم معرفی خواهد کرد.

۵. مشوق در نظر بگیرید

مشوق‌ها فارغ از ارزش مادی همیشه یکی از بهترین راه‌ها برای انگیزه بخشی هستند. اینکار را می‌توانید با ارائه اضافه حقوق، مرخصی تشویقی، اهدای کارت هدیه، بلیط سینما یا دیگر موارد نه چندان پر هزینه انجام داده و ارزشمند بودن تلاش کارکنان را ثابت کنید.

فراموش نکنید که فقدان انگیزه در کارکنان آرام آرام سازمان را از درون تخریب کرده و علاوه بر افت بازدهی باعث از دست دادن نیروهای مستعد و پرتلاش خواهد شد